Sala doświadczania świata

Utworzono: 17 grudzień 2017

Sala Doświadczania Świata
Taką salą nazywamy pomieszczenie, w którym znajdziemy specjalne urządzenia, przedmioty, zabawki stymulujące rozwój zmysłów. Za główny cel tej metody przyjmuje się stwarzanie możliwości do odbierania nowych bodźców przez dziecko, wzbogacania doświadczeń a także miło spędzony czas w atmosferze relaksu oraz pełnej akceptacji. Zajęcia w takiej sali to okazja na chłonięcie, badanie oraz kontrolowanie szerokiego zakresów bodźców zmysłowych w przyjaznym otoczeniu. Poprzez możliwość czerpania radości z doznań zmysłowych zwiększa się u dziecka poczucie odprężenia i zaufania. Systematyczna stymulacja różnych zmysłów podczas zajęć w Sali Doświadczania Świata stanowi ważne źródło rozwoju dziecka gdyż:

  •  zwiększa się jego aktywność i motywacja do poznawania 
  • zwiększa się chęć do nawiązywania kontaktu
  •  wywołuje u dziecka zadowolenie oraz poczucie bezpieczeństwa, ułatwia pokonywanie lęku
  • zwiększa ofertę poznawania różnych bodźców (zwiększa bazę doświadczeń) zwiększa wrażliwość
  •  poprawia orientację w schemacie ciała oraz przestrzeni
  •  motywuje do podejmowania aktywności
  •  przyczynia się do nabierania świadomości istnienia i odrębności od otoczenia
  •  doskonali pracę poszczególnych analizatorów
  •  wpływa na rozwój wyższych funkcji – emocjonalnych, społecznych, komunikacyjnych, ruchowych i poznawczych 

Cele realizowane w Sali Doświadczania Świata podczas stymulacji zmysłów:

Wzrok:

  •  ćwiczenie koncentracji na bodźcach wzrokowych,
  •  rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i kierunkowości spostrzegania,
  •  poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowa,
  •  usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej,
  •  poszerzanie doświadczeń wzrokowych oraz pamięci wzrokowej.

Słuch:

  •  ćwiczenie umiejętności koncentracji na bodźcach słuchowych,
  •  poszerzanie zasobu doświadczeń słuchowych,
  •  zmniejszanie lęku przed nowymi dźwiękami,
  •  rozwijanie pamięci słuchowej,
  •  stymulowanie koordynacji słuchowo-ruchowej, słuchowo-wzrokowej,
  •  ćwiczenie umiejętności różnicowania dźwięków otoczenia i mowy. Stymulacja przedsionkowa:
  •  ćwiczenie odpowiedniego napięcia mięśniowego,
  •  rozwijanie poczucia i świadomości ciała,
  •  orientacji w schemacie ciała oraz orientacji w przestrzeni,
  •  poprawianie koncentracji uwagi,
  •  rozwijanie aktywności.

Dotyk:

  •  poszerzenie doświadczeń i rozwijanie zdolności postrzegania,
  •  poprawa orientacji w schemacie własnego ciała,
  •  ćwiczenie zdolności manipulacyjnych,
  •  rozwijanie wrażliwości dotykowej,
  •  rozwój aktywności ruchowej.

Węch:

  •  poszerzanie doświadczeń węchowych,
  •  ćwiczenie zdolności kojarzenia zapachu z sytuacją, lokalizacji zapachu,
  •  budowanie wyobrażeń i wiedzy na temat otaczającego świata.

Smak:

  •  rozwijanie percepcji smakowej,
  •  nabywanie umiejętności rozróżniania smaków,
  •  poszerzanie preferencji smakowych.

Kaja Bolisęga