Utworzono: 17 grudzień 2017
Sala Doświadczania Świata
Taką salą nazywamy pomieszczenie, w którym znajdziemy specjalne urządzenia, przedmioty, zabawki stymulujące rozwój zmysłów. Za główny cel tej metody przyjmuje się stwarzanie możliwości do odbierania nowych bodźców przez dziecko, wzbogacania doświadczeń a także miło spędzony czas w atmosferze relaksu oraz pełnej akceptacji. Zajęcia w takiej sali to okazja na chłonięcie, badanie oraz kontrolowanie szerokiego zakresów bodźców zmysłowych w przyjaznym otoczeniu. Poprzez możliwość czerpania radości z doznań zmysłowych zwiększa się u dziecka poczucie odprężenia i zaufania. Systematyczna stymulacja różnych zmysłów podczas zajęć w Sali Doświadczania Świata stanowi ważne źródło rozwoju dziecka gdyż:
- zwiększa się jego aktywność i motywacja do poznawania
- zwiększa się chęć do nawiązywania kontaktu
- wywołuje u dziecka zadowolenie oraz poczucie bezpieczeństwa, ułatwia pokonywanie lęku
- zwiększa ofertę poznawania różnych bodźców (zwiększa bazę doświadczeń) zwiększa wrażliwość
- poprawia orientację w schemacie ciała oraz przestrzeni
- motywuje do podejmowania aktywności
- przyczynia się do nabierania świadomości istnienia i odrębności od otoczenia
- doskonali pracę poszczególnych analizatorów
- wpływa na rozwój wyższych funkcji – emocjonalnych, społecznych, komunikacyjnych, ruchowych i poznawczych
Cele realizowane w Sali Doświadczania Świata podczas stymulacji zmysłów:
Wzrok:
- ćwiczenie koncentracji na bodźcach wzrokowych,
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i kierunkowości spostrzegania,
- poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowa,
- usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej,
- poszerzanie doświadczeń wzrokowych oraz pamięci wzrokowej.
Słuch:
- ćwiczenie umiejętności koncentracji na bodźcach słuchowych,
- poszerzanie zasobu doświadczeń słuchowych,
- zmniejszanie lęku przed nowymi dźwiękami,
- rozwijanie pamięci słuchowej,
- stymulowanie koordynacji słuchowo-ruchowej, słuchowo-wzrokowej,
- ćwiczenie umiejętności różnicowania dźwięków otoczenia i mowy. Stymulacja przedsionkowa:
- ćwiczenie odpowiedniego napięcia mięśniowego,
- rozwijanie poczucia i świadomości ciała,
- orientacji w schemacie ciała oraz orientacji w przestrzeni,
- poprawianie koncentracji uwagi,
- rozwijanie aktywności.
Dotyk:
- poszerzenie doświadczeń i rozwijanie zdolności postrzegania,
- poprawa orientacji w schemacie własnego ciała,
- ćwiczenie zdolności manipulacyjnych,
- rozwijanie wrażliwości dotykowej,
- rozwój aktywności ruchowej.
Węch:
- poszerzanie doświadczeń węchowych,
- ćwiczenie zdolności kojarzenia zapachu z sytuacją, lokalizacji zapachu,
- budowanie wyobrażeń i wiedzy na temat otaczającego świata.
Smak:
- rozwijanie percepcji smakowej,
- nabywanie umiejętności rozróżniania smaków,
- poszerzanie preferencji smakowych.
Kaja Bolisęga